Att diskutera på Facebook

Publicerat: 2017-03-28 i Uncategorized

Det sprids så mycket skit och felaktigheter på sociala medier att jag ibland funderar på att radera min profil. Fast sen tänker jag tvärtom, att det baske mig är min skyldighet att motargumentera. Känns dock som folk snart kommer avfölja för det är mer tjat om källkritik än söta kattungar på min tidslinje.

Jag tror det har hänt en eller möjligtvis två gånger att nån faktiskt sagt att de inte kände till det jag berättat. Inte helt ovanligt så svarar folk inte alls. Om de svarar så är det dock väldigt sällan att de sakligt försöker argumentera för sin sak utan svaret som oftast följer handlar oftare om konspirationer eller att vända på mina ord till något som jag inte sagt, något som är lika fel som deras påstående, och sedan argumentera mot det. Typ så här:

Argumentatör1: ”1 + 1 = 3 och jag tycker det är så fel att två ettor ska bli så mycket som tre!”

Jag ”Fast det stämmer inte. 1 + 1 = 2. Läs mer om det exempelvis här (länk till en ‘trovärdig’ källa)”

Argumentatör 1: ”Nej, det blir 3. Media ljuger och mörkar allt. ”

Jag ”Kan du hänvisa till något som styrker ditt påstående?”

Argumentatör1: Slutar antingen att svara eller säger något i stil med ”Jag har inte tid att hålla på och leta fram det till dig. Det får du göra själv!”

Jag ”Jag hittar ingen trovärdig källa som styrker dina påståenden, det är därför jag frågar.”

Argumentatör1: svarar inte

Eller

Argumentatör2: ”1 + 1 = 3 och jag tycker det är så fel att två ettor ska bli så mycket som tre!”

Jag ”Fast det stämmer inte. 1 + 1 = 2.”

Argumentatör2: ”Jaha. Så du tycker att vi ska sluta använda siffran 3. Det kommer nog gå jättebra att räkna 3:ans multiplikationstabell då! 😎”

Jag ”Nej, det tycker jag inte alls. Jag säger bara att 1 + 1 = 2 och inte 3.”

Argumentatör2: Slutar att svara
Jag gillar att diskutera och argumentera och jag förstår att alla inte gör det och kanske inte svarar på mina påståenden för att slippa. Och jag kan förstå att en tänker fel eller uttrycker sig på ett annat sätt än de egentligen menar för det gör jag med. Men jag förstår inte när folk hittar på att jag sagt saker som jag inte sagt och argumenterar emot det istället för emot det jag har sagt. Naturligtvis kan de missförstått vad jag sagt men förklarar jag igen vad jag menade så är det större chans att de återigen tar upp något som inte sagts än att de motargumenterar vad som har sagts.

Jag gillar att ha rätt, det gör jag. Men jag vill hellre att någon berättar för mig att jag har fel än att jag går omkring och tror att jag har rätt fast jag har fel. Ibland finns inget tydligt rätt eller fel, det är en åsiktsfråga mer än en faktafråga, men då hör jag ändå gärna argument varför min åsikt är fel och din är rätt. För med dina argument så kanske jag byter åsikt. Eller åtminstone får större förståelse för hur du tänker. Ibland känns det tyvärr som många hellre lever i ovisshet eller en falsk verklighet än har fel. Stämmer det? Jag vill veta hur det funkar, saker såväl som människor. Vill inte alla det?

Kommentera

