Allt och inget om simning och egoism

Publicerat: 2016-04-21 i Uncategorized

Simkunnig har jag ju varit sen innan jag började skolan men det var först när min stora lillplutt började simma som jag började bli intresserad av att lära mig simma ”på riktigt”. Dvs crawl, ryggsim på crawlmaner istället för grodmaner, bröstsim med huvudet under vattnet och så kanske, bara kanske någon i framtiden även fjärilssim. 😀

Crawlkurs gick jag men fick aldrig riktigt till andningen vilket betyder att jag på min allra envisaste dag inte ens får ihop mer än 50 meter. De flesta dagarna typ 5 m utan besvär. Nån dag, när jag har lite mer tid ska jag lära mig crawla men just nu känns det j-vligt jobbigt.

Så förra helgen när vi var på simhallen hela familjen bad jag min lilla fisk om råd. Hur ska jag lära mig simma bröstsim med huvudet under vattnet. Jag fick några tips och vi övade några minuter men det gick så där, luften räckte liksom aldrig till. Så säger min lilla coach ”Mamma, vet du vad vi kallar det när folk simmar som du gör? Tantsim!”. Motivationen ökade genast något.

Så ett par dagar senare när jag funderar på när jag ska få tiden att lära mig riktigt bröstsim säger chefen att vi får en friskvårdstimme i veckan. No more excuses!

Så idag blev det att fara till simhallen på lunchen. Först blev det andnöd. Och vatten i näsan. Och andnöd. Och vatten i näsan. Ni fattar. Men så fattade jag till slut vad jag gjorde för fel och fick ihop allt. 25 m korrekt bröstsim och några sekunders vila x 9 längder = sant. Den där vilan emellan skyller jag på de otaliga längderna med andnöd och vatten i näsan men det är förstås inte helt sant. Nu ska jag fortsätta på det här spåret tills det åtminstone blir ett sammanhängande simborgarmärke och sen blir det att fundera på lite fler simlektioner från dottern på något av de andra simsätten.

När jag som bäst hänger på kanten och vilar med andnöd kommer en tant i vattnet. Hon säger inte att jag inte får simma längs kanten längre men föreslår att jag väljer en annan bana då hon har problem med ett knä och det då känns tryggast för henne att simma längs kanten. Visst tänker jag och säger att jag bara försöker lära mig simma tekniskt korrekt. Tanten missförstår och tror att jag inte kan simma alls och här kommer den egoistiska biten, hon säger att om jag vill kan jag låna nån sorts flytanordning från simhallen och påtalar sen igen att det finns gott om plats att öva på i mitten av bassängen. Ja, det är ju verkligen det tryggaste stället att vara på för någon som inte är simkunnig, det är ju inte alls så att längs kanten är och känns tryggast då! Det var inte ens som det var fullt på banan längs kanten och tomt på de andra banorna, det var ungefär samma mängd folk överallt. 

  
Nu du, skitunge!

Kommentera

