Skitmat! – boken

Publicerat: 2015-03-30 i Uncategorized

Jag klickar hem boken Skitmat! Vad det är, varför det gör dig fet och varför du fortsätter att äta det. utan några jätteförväntningar. Jag brukar läsa Jacobs (Gudiol författaren) hemsidor www.träningslära.se och www.tränastyrka.se och även andra sidor på ämnena kost och träning så jag förväntar mig inte så mycket nytt men jag gillar hur Jacob tittar inte på bara senaste studien som finns på ett ämne utan på studierna och även hur de är utförda och utvärderar hur tillförlitlig studien är osv på ett sätt som jag inte kan och sedan summerar det i ett detaljerat men lättläst inlägg. Jag har också läst och gillar Jacobs förra bok Forma kroppen och maximera din prestation – om kost och träning på vetenskaplig grund. Jag tänker att det aldrig är fel att få det mesta intressanta på ämnet samlat och få en liten påminnelse om varför jag gör valen jag gör (eller borde göra 😀). 

Boken innehåller egentligen inte så mycket nytt för mig precis som jag trodde men saker landar ändå på ett helt annat sätt från att vara små kunskapsöar i ett hav så blir det tydligt hur öarna sitter ihop och påverkar varandra och efter att läst boken på 300- sidor på ett par dagar vill jag dyka in i den igen och liksom sammanfatta den så att jag verkligen kan sälja in den för det här är en bok som de flesta borde läsa. Jag funderar och funderar hur jag kan ”stjäla” valda delar och använda i min roll som hälsoinspiratör på jobbet för att få folk lite mer medvetna och för att få dem intresserade att lära sig mer.

Boken är indelad i tre delar:

  • Belöning och mat – om hur själva maten i sig kan trigga dig att äta mer och varför vissa dieter (mestadels tillfälligt) kan fungera fast inte alls av skälen som du kanske tror.
  • Hur miljön runt omkring dig påverkar vad du äter – fysiologiskt och psykologiskt
  • Viktkontroll i praktiken – vad du kan göra för att förbättra dina förutsättningar att inte äta för mycket skit.

Jag vill genast låna ut boken till alla jag känner samtidigt som jag vill sitta och klappa på den (My preciousssss) tills kunskapen sitter så väl att jag förstår allt och kan förklara det jag läst precis lika bra själv. Fast om du känner mig och vill låna den så säg till för jag vill hellre att du läser boken en gång än att jag läser den en gång till. Tror jag (Mine! Mine! It’s mine!) 😉.

Så köp boken genast (eller försök bända loss den ur mina händer 😀)!

 

  

kommentarer
  1. millidill skriver:

    Låter som något jag skulle låna… 😀

Kommentera

