Om att unna sig något gott

Publicerat: 2015-03-05 i Uncategorized

Tydligen är det ostkrokens dag idag. Ostbågar (som jag säger) är jättegott och svårt att sluta äta. Förutom om man gjort ett längre uppehåll förstås – då smakar ostbågar och andra liknande snacks konstigt och ”kemiskt” som vi brukar säga i vår familj. Ostkrokens dag provocerar mig. Även om jag inte hade försökt slimma ner mig vilket jag gör nu hade jag vägrat äta ostbågar idag i ren protest.

Alltid ska det konsumeras. Alltid ska man unna sig något gott.

  • Alla hjärtans dag med presenter, choklad och gelehjärtan.
  • Fettisdagen
  • Påsk och påskägg
  • Glass i stora lass i sommarsolen
  • Kanelbullens dag
  • Halloween och självklart treat över trick
  • Jul och nyår med nästan en hel månad av frossande
  • Fredagsmys och lördagsgodis varje helg

Ser det inte ut så för gemene man? Har jag inte missat en del konsumtions- och frossardagar?

Är det konstigt att genomsnittssvensken blir fetare och sjukare när vi lagar mindre mat, äter mer snabbmat och ”unnar” oss godis i tid och otid? 

Men vaddå? Jag äter inte sämre än alla andra! Nä, just det, alla andra äter lika dåligt som du. Och visst måste väl ett besök på gymmet belönas med något gott!

Jag är ingen renlevnadsmänniska men det här är fan sjukt!

 

kommentarer
  1. millidill skriver:

    Japp! Frekvensen av att unna sig… Strävan – Tankar om ”att unna sig.”: http://youtu.be/3slYTflBdU4

  2. Islandsmamman skriver:

    Kunde inte hålla med mer. Själv står jag ju av olika orsaker helt utanför bull-och sockerträsket och det är osannolikt vilka kletiga mängder det rinner förbi.
    Det finns ALLTID godis på det sk. ”kakbordet” på jobbet. Står det inte godis (för det är måndag, det är fredag, det är kallt,, någon fyllde år, det är tremånadersbokslut, äh är ja va fan det är arbetsdag..) står det kakor där. De byter tårtrecept med varann stup i ett och min mun klibbar ihop bara av att höra vad de innehåller.

    Och så tycker de att jag a) äter underligt och b) antagligen kommer dö av min ”obalanserade diet” eftersom min tallrik svämmar över av sallad, en klick salladsdressing och en kött/fiskbit men ingen potatis/pasta.. Jodå.

    • Eftersom folk över lag äter så mycket skit så tror man att det är ”normalt” och att man är nyttig när man avstår någon enstaka bulle fast man troligtvis fortfarande inte har världens bästa diet. Folk som äter som vi birde anses nästa extrema. :/

Kommentera

