Arkiv för mars, 2015

Skitmat! – boken

Publicerat: 2015-03-30 i Uncategorized

Jag klickar hem boken Skitmat! Vad det är, varför det gör dig fet och varför du fortsätter att äta det. utan några jätteförväntningar. Jag brukar läsa Jacobs (Gudiol författaren) hemsidor www.träningslära.se och www.tränastyrka.se och även andra sidor på ämnena kost och träning så jag förväntar mig inte så mycket nytt men jag gillar hur Jacob tittar inte på bara senaste studien som finns på ett ämne utan på studierna och även hur de är utförda och utvärderar hur tillförlitlig studien är osv på ett sätt som jag inte kan och sedan summerar det i ett detaljerat men lättläst inlägg. Jag har också läst och gillar Jacobs förra bok Forma kroppen och maximera din prestation – om kost och träning på vetenskaplig grund. Jag tänker att det aldrig är fel att få det mesta intressanta på ämnet samlat och få en liten påminnelse om varför jag gör valen jag gör (eller borde göra 😀). 

Boken innehåller egentligen inte så mycket nytt för mig precis som jag trodde men saker landar ändå på ett helt annat sätt från att vara små kunskapsöar i ett hav så blir det tydligt hur öarna sitter ihop och påverkar varandra och efter att läst boken på 300- sidor på ett par dagar vill jag dyka in i den igen och liksom sammanfatta den så att jag verkligen kan sälja in den för det här är en bok som de flesta borde läsa. Jag funderar och funderar hur jag kan ”stjäla” valda delar och använda i min roll som hälsoinspiratör på jobbet för att få folk lite mer medvetna och för att få dem intresserade att lära sig mer.

Boken är indelad i tre delar:

  • Belöning och mat – om hur själva maten i sig kan trigga dig att äta mer och varför vissa dieter (mestadels tillfälligt) kan fungera fast inte alls av skälen som du kanske tror.
  • Hur miljön runt omkring dig påverkar vad du äter – fysiologiskt och psykologiskt
  • Viktkontroll i praktiken – vad du kan göra för att förbättra dina förutsättningar att inte äta för mycket skit.

Jag vill genast låna ut boken till alla jag känner samtidigt som jag vill sitta och klappa på den (My preciousssss) tills kunskapen sitter så väl att jag förstår allt och kan förklara det jag läst precis lika bra själv. Fast om du känner mig och vill låna den så säg till för jag vill hellre att du läser boken en gång än att jag läser den en gång till. Tror jag (Mine! Mine! It’s mine!) 😉.

Så köp boken genast (eller försök bända loss den ur mina händer 😀)!

 

  

Annonser

Aprilplanen

Publicerat: 2015-03-27 i Träning, Välmående

Mars börjar närma sig sitt slut och jag börjar fundera på planen för april.
Det är så mycket jag vill med träningen. Jag vill hinna träna alla mina roliga favoritgrejer. Träna bort obalanser. Träna upp rörlighet och stabilitet. Träna sånt som gör mig bättre på det jag tycker är roligast och så prova nya grejer förstås. Kan bli lite svårt att hinna med när hela ens liv ser ut så här. 

 Planen för april blir enkel. 4 träningsdagar (som idag). 2 av träningsdagarna är transportträning till/från jobbet (idag 1 dag). Om höften håller – löpning de 2 andra passen (som idag). 

 Sen skulle jag vilja sätta mål för min bonusträning (yoga, rörlighetsträning) men planen som inte rör träning säger prioritera att göra klart litens rum vilket innebär spacklande och dylikt på kvällarna när jag annars kör bonusträning. 

 Kostmål har jag inte bestämt. Jag lutar åt att fortsätta den alkoholfria linjen men ev göra fler gottisgrejer tillåtna (just nu äter jag bara popcorn, saltapinnar och lite sockerfritt godis och sen fika och glass) men jag vet inte vad. De saker som jag ibland längtar efter är sånt som jag gärna vräker i mig och som triggar allmänt sug. Vi får se.

V

iktmål. Jag är inte säker att jag vill ha något och känner mig lite osäker på hur utfallet av marsmånad blir. Kanske satsar jag på 1 kg ner. Jag ligger på en hyfsad vikt nu så kroppen kommer inte sänka bort några gratiskilo och jag har ingen motivation att kämpa för kilon i detta läge. 

 Ja. Planen är kanske inte spikad i sten eller fullt detaljerad men det behövs inte för mig. Jag har koll på målen med planen för den här månaden.

Mer än man tror

Publicerat: 2015-03-25 i Uncategorized

Bägge mina döttrar pratade bra tidigt vilket gör att man inser att små barn förstår så mycket mer än man tror. Eller så är mina barn genier. 😉 Härom morgonen pratade 1 åringen (eller 1 år och 8 månader som hon egentligen är) först lite ettårssvammel, typ ”pakka-pakka” och sånt som man inte förstår alls. Sen säger hon helt plötsligt:

”Titta här!” och pekar på sin pjamas.

”Det är prickar på min pjamas!” Och ja, typ, droppar i olika färger är det ju.

Hur är det möjligt att växla mellan obegripliga ord och sjuordsmeningar (det längsta hon fått till)?

En annan konversation som visar hur mycket hon förstår var imorse:

Hon: ”Mera!” 

Jag: ”Det finns inget mer skinka. Den är slut.” 

Hon: ”Köpa mera!”

Jag: ”Ja. Jag tänkte vi ska gå med vagnen och köpa mera.”

Hon: ”Gå ICA!”

Jag: ”Ja, precis. Vi ska gå till ICA.”

Hon: ”Gå vagnen.”

Jag: ”Precis”

Hon: ”I garaget.”

Jag: ”Ja. Vagnen är i garaget.”

På gott och ont ställer jag på grund av detta högre krav på dem än vad många gör med sina små. Gott, för att vi mår bra av lite förväntningar och krav och jag tycker alldeles för många låter ganska stora barn göra helt oacceptabla saker för ”De är ju barn – de förstår inte!” – fast de gör de ju. Ont för ibland kanske jag ställer lite för stora krav, även om de förstår kan man inte förvänta sig att de ska göra rätt hela tiden. Och det är jobbigt när man själv måste göra rätt och alla kompisar slipper. Så här i efterhand inser jag att jag ibland var lite hård mot storan när hon var liten. Lillan kommer undan med mer dels för jag lärt av mina misstag men också för att jag nu gammal och grå inte orkar ta lika många fajter. Men förstår, det gör barnen tidigt.

Om att unna sig något gott

Publicerat: 2015-03-05 i Uncategorized

Tydligen är det ostkrokens dag idag. Ostbågar (som jag säger) är jättegott och svårt att sluta äta. Förutom om man gjort ett längre uppehåll förstås – då smakar ostbågar och andra liknande snacks konstigt och ”kemiskt” som vi brukar säga i vår familj. Ostkrokens dag provocerar mig. Även om jag inte hade försökt slimma ner mig vilket jag gör nu hade jag vägrat äta ostbågar idag i ren protest.

Alltid ska det konsumeras. Alltid ska man unna sig något gott.

  • Alla hjärtans dag med presenter, choklad och gelehjärtan.
  • Fettisdagen
  • Påsk och påskägg
  • Glass i stora lass i sommarsolen
  • Kanelbullens dag
  • Halloween och självklart treat över trick
  • Jul och nyår med nästan en hel månad av frossande
  • Fredagsmys och lördagsgodis varje helg

Ser det inte ut så för gemene man? Har jag inte missat en del konsumtions- och frossardagar?

Är det konstigt att genomsnittssvensken blir fetare och sjukare när vi lagar mindre mat, äter mer snabbmat och ”unnar” oss godis i tid och otid? 

Men vaddå? Jag äter inte sämre än alla andra! Nä, just det, alla andra äter lika dåligt som du. Och visst måste väl ett besök på gymmet belönas med något gott!

Jag är ingen renlevnadsmänniska men det här är fan sjukt!

 

Planen

Publicerat: 2015-03-02 i Träning, Välmående

Jag har lite svårt att sätta ”planen” just nu eftersom prio är att inte reta upp höften (och jag vet inte vad den klarar) samtidigt som jag vill lägga en stabil grund för mer och hårdare träning och jag fortfarande vill dumpa ganska mycket fett. Eftersom jag inte kör fettmätningar är det vågen som får vara kontrollanten. Samtidigt som jag vet vad jag vägt förr vid olika tillfällen så vet jag också att jag förlorat en del muskelmassa sen sista graviditeten startade.

Ramarna för mars ser ut så här. Minst 4 träningspass i veckan. Om vädret tillåter – byt ut cykelpasset mot att cykla till/från jobbet en dag i veckan. Om höften håller kör 2 löppass i veckan. Konditionsträningen är högst prioriterad (både för att bygga för löpningen och för att det bäst stödjer viktnedgång). Gärna yoga på vilodagarna i försök att bli mindre stel.

När det gäller kost så kör vi vidare med en alkoholfri mars. Fortfarande ingen godis men en liten skål med gott av något slag att ersätta delar av popcornskålen. Mindre portioner och prio på det bättre valet av mat (lunch ute ger inte alltid valen man vill ha).

Vågen 2 kg ner och borde inte de där vit/svarta byxorna bli förstora?

Ganska konkret ändå. Nu är det dags att springa!



Förra veckans träningssummering känner jag mig ganska nöjd med även om jag vill ha mer, speciellt styrka. 80 min #löpning 110 min #cykel 60 min #rodd 100 min yoga 10 min #styrka 

En del tycker säkert att det är en massa träning även om det inte ens är 4 % av tiden som passerade på klockan. Själv kände jag att det var en jävla massa väntan till nästa roliga pass!