Lita inte på någon

Publicerat: 2014-07-17 i Rumpa, Träning

Ja, man kan säkert tro att det är mitt mantra men jag litar faktiskt på folk om än inte alla och i varierande utsträckning.

Just nu tänker jag på sjukgymnasten och mina styrkeövningar. Gillar fortfarande det hon sagt förutom just utförandet av mina övningar. Jag fick två övningar som jag förträngt vad de heter, jag står på ett ben och lyfter det andra utåt åt sidan resp bakåt (stående höftextentioner åt sidan och bakåt?) för att träna rumpans små resp stora muskler. Hon var väldigt noga med att jag skulle använda de hårdaste exetubsen (gummiband med handtag) och ha de ganska sträckta redan i utgångsläget ”för att det ska ge någon effekt eftersom du är så stark”.
Men nu är det så att hon har inte testat om jag är stark utan baserar nog det mer på mitt bulkiga yttre och jag känner mig faktiskt ganska svag i rumpan.

När vi testade övningarna sa jag att jag hade svårt att få kontakt med rätt muskler och faktiskt blev tröttare i musklerna i sidan som vilade. Hon sa att en del brukade säga det. Jag sa att det kändes fel att det kändes som jag blev tvungen att hänga på det stående benets höft för att klara att stå kvar och hon sa väl inte direkt nåt.
Hm.

Hemma både igår och idag har jag testat lite, kör jag övningen utan gummiband känns den direkt rätt och jag får lätt kontakt med rätt muskler men det blir förstås en jäkla massa repetitioner för att det ska bli jobbigt.
Kontentan är att jag ska testa att köra övningarna med mindre sträckta band eller med mjukare band och känns det inte rätt kommer jag testa andra övningar.

Jag tycker det känns väldigt konstigt att hon tyckte att det var ok att övningen tog på fel ställe – speciellt eftersom övningen tar på rätt ställe om man minskar belastningen. Jag börjar direkt tänka att hon kanske är mer teoretisk än praktisk, att hon vet vad man ska göra men är mindre bra på hur? Kanske är det jag men jag kan bara inte köpa att det är ok att en övning känns på fel ställe och när dessutom min kropp tycks undra vad jag sysslar med och skickar ut felsignaler – ja, då tänker jag lyssna för hela skälet att jag hamnat här är ju att jag inte lyssnade förut.

kommentarer
  1. Noll tålamod skriver:

    Ibland i såna lägen märker jag efter ett viss ifrågasättande att den andra personen inte riktigt fattat…. kan det vara så att sjukgymnasten inte förstod att övningen belastade fel? Alltså att du verklgen behövde vara övertydlig, inte bara att ”det känns konstigt” utan markera att ”det här är helt fel”. En del människor är tröga som fan.

Lämna en kommentar