Arkiv för december, 2011

En liten teori

Publicerat: 2011-12-30 i Vardagsbetraktelser

Alltså, finns det nån som gillar Aladdin- och Paradisaskarna på riktigt? Jag menar inte att man har en bit eller två som man gillar utan att man gillar mer än 50% av innehållet. Jag tänker på de där reklamerna och de ”riktiga” berättelserna om tjafs och turordning för att få välja chokladbit och jag har en teori, ja, självklart har jag en teori, jag har teorier om ALLT.
Men i alla fall, min teori är att det är inte så många som tycker om så många av bitarna i askarna och därför MÅSTE man bara slänga sig över asken för att få ”sin” bit.

Rent teoretiskt så låter det också rätt bra viktmässigt att asken inte innehåller så många bitar som man gillar, så man inte äter för mycket choklad men grejen är det är att INGEN blir nöjd på en eller två bitar choklad, speciellt inte när ”chokladen” innehåller lite chokladsmak men mycket fett och socker, då MÅSTE man ha fler. Så, om du inte verkligen gillar askarna, köp istället choklad som du verkligen gillar för när du är däst och mätt och ångrar all choklad du tryckt i dig har du förhoppningsvis njutit medan du åt.

Hur gör ni när ni handlar på ICA och liknande, travar ni berg på bandet eller ställer ni varorna snyggt med streckkoden rättvänd mot läsaren? Själv kör jag alltid på det senare alternativet, om inte kassörskan är för snabb och hinner i kapp mig, då kan det bli lite hursom men inga berg. När jag och R var på Systemet förra veckan frågade kassörskan om vi vänt alla flaskorna rätt med mening och tackade för det. R och jag började prata om det, har nånsin nån kassörska uppmärksammat det förut? Kanske de nere på ICA som vi typ känner för vi är där så ofta? Nä. Inte en endaste gång förut. Lite konstigt nästan.

Lite halvsugen på att dra ut och springa men ändå inte. Har inte sprungit på så länge så att jag har fått ångest. Jag ser framför mig hur jag börjar springa, det går skitlångsamt och jag blir helt slut på en gång och ger upp. Så här blir det alltid när jag inte sprungit på ett tag. Fast när jag drar ut och springer på riktigt blir det inte alls så, snarare tvärtom, kroppen har fått lite vila och huvudet är suget att leverera. Löpning SKA ske imorrn, vi tummar på det!

Så jag stannade inne. Skulle jag kanske ta mig ett glas rött? Det lockade får jag erkänna, men samtidigt så har kroppen vaknat till lite av de sista dagarnas rörelse och vill röra sig mer. Vin eller ett litet hemmastyrkepass?
Båda två förstås fast i omvänd ordning.

Utan vila mellan blev det:

  • ”Fällkniven” 20 rep
  • ”Liggande sidobenlyft” per ben medsols cirklar 20 rep följt av vanliga 20 rep vanliga lyft

Upprepa 2 gånger

  • ”Sidovridningar” med 3 kgs tyngd 20 rep
  • ”Situps” 20 rep

Upprepa 2 gånger

  • ”Sidoutfall” per ben 20 rep

Upprepa 2 gånger

  • ”Knäböj” med sträckta armar 20 rep
  • ”Liggande sidobenlyft” per ben metsols cirklar 20 rep följt av vanliga 20 rep vanliga lyft

Upprepa 2 gånger

Följt av 10 min lugn stretch.

Ingen överkropp? Nä, simmat idag och min överkropp är biffig nog som den är, jag vill ju inte bli misstagen för en kort kille i sina bästa dar.

Mitt lilla matvrak

Publicerat: 2011-12-30 i Vardagsbetraktelser

Vi är lediga idag så vi går upp sent och äter frukost typ vid tio, hon äter två mackor och en drickyoghurt. Lunchen blir sen eftersom vi är i simhallen, kanske runt ett och hon äter upp större delen av en 110 g hamburgare. En halvtimme efter hon ätit upp är hon hungrig igen, lösning: två varma mackor. Ytterligare en halvtimme senare, hungrig igen. ”Kan jag få en till macka? Jag vet inte om jag orkar två men…” Fast jag gör bara en till, om hon fortfarande är hungrig när hon ätit upp den får det bli ett äpple eller nåt. Matvrak. Men hon gör ju av med all energi hon stoppar i sig så det är ju bara att låta henne äta.

Japp, idag slog den lilla fisken till och simmade 200 m! Den här gången syntes stoltheten i hennes ansikte. ”Mamma, jag har simmat åtta längder!” Totalt måste hon ha simmat 500-600 m för de simmar hela tiden, inte konstigt att hon blir så hungrig efteråt. Så nu blir det crawlkurs, det som jag har tänkt att jag ska gå på så länge. Men jag låter väl tiden bara glida lite till och så kan jag ta gratis lektioner av dottern sen!

Som vanligt passade jag också på att simma, jag hade ingen backup idag så det blev bara simning så länge Emelie hade lektion men drygt 1300 m hann jag med i alla fall. Hade tänkt att jag skulle öva lite på att simma rätt med huvudet, dvs dra ner det i vattnet men det var så tokmycket folk som irriterade mig så jag skulle blivit fullkomligt galen om jag hade lagt på lite mer teknik.

Jag förstår inte riktigt hur folk tänker. Om det är fullt i bassängen och man är en långsam simmare, måste man simma i bredd med sin kompis då? Speciellt när man får för sig att simma om nån annan som simmar typ en mikrosekund långsammare. Och måste man simma så långt ut från linan så att nån nästan men inte riktigt får plats mellan dem och linan så att en person i princip tar upp en och en halv bana själv? Eller vända tillbaka vid bassängkanten och simma mot ”enkelriktat”?
Jeez. Alltså, jag gillar inte att följa andras regler. Jag gillar inte att göra som alla andra, jag vill göra på mitt sätt men ibland så fungerar det bäst för alla, inklusive en själv att följa andras regler, varför kan man inte göra det då?
Breathe in, breathe out, hoppas det är färre som simmar nästa vecka.

Lite hemmaträning för magen. I följd och utan vila mellan:

  • ”Fällkniven” 20 rep
  • ”Sidovridningar” med gammal bärbar (3kg) 20 rep
  • ”Situps med lyfta ben” med pilatesboll mellan fötterna 20 rep

Upprepa 3 ggr

  • ”Situps” 20 rep
  • ”Sidoplankan” 1 min per sida

Upprepa 2 ggr

  • ”Situps” 20 rep
  • ”Plankan” 2 min
  • ”Situps” 20 rep
  • ”Plankan med indrag” på bänk och pilatesboll 20 rep

Ca 6 Britneylåtar senare är det dags att laga middag. Imorrn: mer simning!

#Bolljävel!

Publicerat: 2011-12-29 i Träning och hälsa

Känner mig inte riktigt klar med träning för idag men inte riktigt lockad att dra ut och springa innan middagen heller. Bestämmer mig för att leta fram pilatesbollen och köra lite abs. Hittar inte bollen jag är ute efter så jag plockar fram den stora bollen istället och tro på fan, i påsen under bollen ligger de där gummibanden jag letat efter i 3 år eller så. Går ut i garaget, klämmer mig förbi bilen och får ner cykelpumpen, här ska pumpas!

Gratis tricepsträning känner jag och tydligen är det så att simningen har tagit lite där också. Pumpar och pumpar men det händer fanimej nästan inget. #Bolljävel!
400 pump senare ser bollen nästan oförändrad ut. #Pumpjävel!

Jag blir lite förbannad och bestämmer mig för att försöka blåsa upp bollen istället och se, all konditionsträning har lönat sig, det räcker med 80 blås. Lite billig fylla får jag på köpet. Nu mage!