Arkiv för maj, 2011

Status träningsvärk

Publicerat: 2011-05-31 i Träning och hälsa

Värst känns gårdagens löppass i ryggen (!). Känns som jag kört lite rodd. Hm. Använder man armarna mer när man springer med lutning? För det kan väl inte vara flaxandet från den hoppande benövningen, eller?

Rumpa, lite lagomt skönt öm – den kommer bli rund och fin!

Insida lår verkar också överraskande fått sig en genomkörning av benövningen – well needed, najs.

Utsida-framsida lår, jo, nätt och jämnt finns en träningsvärk där.

Alles in alles; precis en sån träningsvärk som man kan förvänta sig efter ett pass som detta. Ingen sån där konstig galen träningsvärk som jag oroat mig för. Har kroppen vilat klart nu?

Envishet är en synd

Publicerat: 2011-05-31 i Vardagsbetraktelser

Jag har haft mycket nytta av min envishet men ibland kanske den går lite för långt. Som idag när jag bestämt att jag ska ha min nya klänning. Jag var sugen på den, den är somrig och eftersom vi ska ut med jobbet ikväll passar det ju bra med en klänning också.

Grejen är att redan när jag köpte klänningen var den tajt och nu verkar den ha krympt i tvätten. Jo, faktiskt – ingen ursäkt. Den har blivit både tajtare och kortare. Kanske lite väl kort att ha på jobbet, speciellt till bara ben. Men bytte jag om? Nä. Såklart inte, jag hade ju bestämt art jag skulle ha den – med matchande underkläder och allt. Nu tänker jag att det var väl tur att jag matchade ifall jag glömmer att ara lady-like nån sekund under dan.

Vid närmare eftertanke kanske envisheten inte är så hemsk ändå, nu får jag ju öva mig i att trivas i mitt eget skinn även när jag inte har synliga rutor på magen.

Första träningspasset inför halvmaran och ett stegringslopp, 7 km på 37 min, stod på frukostmenyn. Först kändes tiderna lite slöa men sen kom jag på:

a) jag tänker alltid hastigheter på löpbandet vilket det inte stod nåt om i Szalkais träningsprogram – alltså måste jag kompensera med lutning
b) jag har inte sprungit längre än 5 km i sträck på typ 100 år eller så
c) sista jag sprang, Vårruset, fick jag träningsvärk i 3 dar!!! Jag som aldrig får träningsvärk av löpning. Eller jo, okej, kanske av tuffa backträningspass och spontan halv-mara men…
d) jag har sprungit jävligt långsamt på sista tiden

Hur mycket lutning behöver man då för att kompensera? 1-2% verkar alla vara ense om. Eftersom jag inte kan riskera att börja slacka redan på första passet bestämde jag mig för att köra 2% lutning.

Km1 5:45 tempo. Lite väl långsamt, svårt att hitta en bra löpkänsla. Antingen är kroppen fortfarande slut eller så känns lutningen lite i vaderna.

Km2 5:35 tempo. Ungefär samma känsla som km1, märkte inte direkt tempohöjningen. Tråkigt!

Km3 5:25 tempo. Nu börjar jag hitta känslan och det är inte lika tråkigt längre. Lite jobbigt men lutningen känns inte lika mycket längre.

Km4 5:15 tempo. Halvvägs – äntligen känns det som man kommer nån vart! Nu känns faktiskt etapperna lite kortare även om de gradvis blir tyngre och jag tänker inte på lutningen längre.

Km5 5:05 tempo. Det är faktiskt ganska jobbigt men det känns bra, jag känner mig ganska stark och Brittan kan man lita på.

Km6 4:55 tempo. Nu börjar det faktiskt kännas lite på flåset. Hinner tänka att antingen har jag tappat ganska mycket form eller så är kroppen inte återhämtad än, det här är ju mitt uppvärmningstempo annars – om än utan lutning. Sprang faktiskt ungefär samma sträcka (6,60) i 4:48 tempo på snö och is i slutet av januari. Men jag hinner inte tänka mer negativa tankar än så, det är lite för jobbigt. Stirrar stint in i tegelväggen och matar på istället.

Km7 4:45 tempo. Svettas floder. Hela benen får verkligen träning nu och har jag känningar av håll? Checkar av distansen allt oftare och med 500 m kvar känner jag att jag får hugga i. Det är riktigt jobbigt nu. På nåt sätt känns det som allt blev mentalt jobbigare när jag började närma mig slutet samtidigt är det alldeles för kort bit kvar för att ge upp.

Summa summarum: 4 löparskor av 5* kändes som jag nog blev precis så trött som man ska bli av ett pass som inte avser ta ut maxprestationen. Kunde sprungit längre, kunde sprungit fortare men det hade verkligen tagit på krafterna. Har Szalkai spanat på mig i buskarna när han satte tid och distans? Känns så.

*5 löparskor är avsatta för de pass som avslutas med känslan av att jag är döende eller odödlig (gränsen där emellan brukar vara ganska hårfin och stavas ofta PB)

Avslutar med superset bestående av benövning (jooooooobbigt) och magövning (tydligen finns ett sexpack kvar under vadderingen).
Slurpar i mig en liten protein-shake, lite macka och stor kaffe. Här ska byggas muskler!

Status efter träning: redan efter lunch börjar träningsvärken annonsera sin ankomst, behagligt (men) slut  i benen och jag nästan känner hur rumpan ändrar form  till att bli riktigt rund och fin.

Då var det dags igen!

Publicerat: 2011-05-30 i Träning och hälsa

Har inte mer än hunnit skapa ett träningsschema för de två kommande veckorna innan jag börjar med avsteg. På söndag hade jag ju tänkt träna inför milen med att pina mig igenom 1600 m intervaller men det känns ju som mindre lämpligt efter som jag ska springa lopp på lördag och sedan köra Dr Szalkai igen på måndag.

Ni trodde väl inte att jag skulle släppa det där med lopp så lätt va? Nä!
Jo, sörrö, ni, ni. Nu är det klart, på lördag bär det av till Eskilstuna för att springa Å-varvet och i celebert sällskap. Ingen mindre än världens coolaste snart trebarnsmamma Super-Linda springer med. Funderar allvarligt på om det kan vara så att Linda har en löparklåda som till och med är värre än min.

Jag ska springa, jag ska springa, jag ska SPRINGA. 😀

Åt en jäkla massa färsk spenat till middag idag och började undra, varför har man aldrig sett några upprörda tidningslöp om att man inte alls blir mirakelstark av spenat?

Jag menar, har verkligen generationer av människor alla köpt att det räcker med att bryta sig in i en burk spenat och sleva i sig innehållet?

Kanske är det så att ingen mer än jag i hela världen verkligen äter spenat?

Eller är måste man äta spenaten ur burk? Är det där felet ligger?

*springer ner till ICA och letar spenat på burk*

This is it

Publicerat: 2011-05-30 i Träning och hälsa

Så efter nästan två veckor träningsuppehåll, Gud vet hur många månader sen ett max pass är det dags att hoppa upp på hästen igen. Dr Szalkai har ordinerat ett 7 km stegringslopp. Tempomässigt är det lugnt men jag måste simulera uteförhållanden och har därför slängt på 2 graders lutning. Lite orolig för den där lutningen – minns inte alls hur jobbig den är och vad jag ska förvänta mig. Och så har vi kroppen – are U with me yet?

Läskigt!

Återkommer med träningsrapport.

Obeslutsam

Publicerat: 2011-05-29 i Träning och hälsa

Förra året beslöt jag mig för att börja träna 5 km löpning för att få upp hastigheten på milen. Jag är en sån där som när jag hittar ett tempo jag gillar kan tuffa på hur länge som helst men inte springa en endaste sekund snabbare. Jag behövde ju lite mer motivation än att bli snabbare på milen så jag satte två 5 km mål för 2011:

  • slå chefen på Vårruset (hon slog mig förra året m 22 min mot mina 23)
  • springa 5 km sub 21

Det första målet gick åt skogen – troligtvis för jag tränade för mycket. Det andra målet har jag fortfarande ett halvår på mig att slå men eftersom jag nu planerar att träna för milen, halvmaran följt av maran så känns det inte så troligt att det slås i år.

Grämer mig inte så mycket över de uteblivna målen. De var ju egentligen bara delmål för huvudmålet; milen sub 46 och jag gjorde allt jag kunde – ja, jag gjorde nog lite för mycket. Läxa lärd hoppas jag.

Men nu har jag börjat sikta in mig på halvmaran istället för milen. Jag vet inte men det är ju under de lite längre passen som jag verkligen kan komma in i zonen och känna hur hela kroppen tagit ut sig i harmoni med huvudet. Fast samtidigt är det så fantastiskt befriande att springa riktigt fort.

Känns som jag skulle behöva bestämma mig – vill jag springa fort eller långt? Visst kan jag kombinera och bli bättre på bägge men då kommer utvecklingen inte att gå lika fort. Och däri ligger problemet. Jag vill springa fort och långt, och jag vill göra det nu!

Screw it, jag tänker inte välja – inte så länge jag inte blir tvingad!